ajánlatkérés

A világ legnagyobb hajója

Ahhoz kétség sem férhet, hogy a konténerszállító hajók igen nagyok, azonban a méretük várhatóan még tovább növekszik. Idén a világ legtekintélyesebb flottáját tíz ultra nagy hajó egészíti majd ki. A Maersk Triple E családjába tartozó, 400 méter hosszú és 59 méter széles egysége több mint 18 ezer konténer szállítására alkalmas. A költséghatékonyabb szállítás érdekében mindenképpen szükség van az ehhez hasonló fejlesztésekre, azonban a kikötőknek is fel kell készülniük a fogadásukra.

A Maersk június közepén bemutatta a világ legnagyobb, 55 ezer tonnás konténerszállító hajóját. A 400 méter hosszú, 59 méter széles egység a Maersk Mc-Kinney Moller nevet kapta. A hajóból az év végéig tíz, 2015-ig pedig további tíz áll majd szolgálatba. A 185 millió dollár értékű hajó nagyjából négy futballpálya hosszúságának felel meg, az építése során felhasznált acélból 8 Eiffel-tornyot lehetne felhúzni. Egy ekkora hajó szállítmányozási kapacitását nem könnyű szemléltetni, ugyanis egyszerre 18 270 húsz lábas konténer elszállítására alkalmas.

A dél-koreai gyárban bemutatott Maersk Mc-Kinney Moller nem csak a méretével, hanem innovatív megoldásaival is újdonságot kínál. Erre a neve alapján is lehet következtetni, amely a méretgazdaságosságra, az energiatakarékosságra, valamint a környezettudatosságra utal. A Triple E nagyobb mérete ellenére 35 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a kisebb, mindössze 13 ezer konténernyi kapacitással rendelkező hajók. Csúcssebessége óránként 23 csomó, azaz 42,5 kilométer per óra, és újratervezett, a hőenergiát hatékonyabban felhasználó motorjainak köszönhetően fele annyi szén-dioxiddal szennyezi a levegőt konténerenként, mint társai.

Ezek meggyőző számok, azonban csak komoly feltételekkel használható ki a rendelkezésre álló kapacitás, és a hajó méretéből adódóan kötött lehet a bejárt útvonal is. Az már most tudható, hogy a nagyságuk miatt amerikai kikötőket nem használhatnak, valamint nem hajózhatnak át a Panama-csatornán sem, a Szuezi-csatorna azonban képes lesz a fogadásukra. Kérdésként természetesen felmerül, hogy az arra alkalmas kikötők majd hogyan kezelik ezeket a hatalmas méretű egységeket.

Az könnyen belátható, hogy a nagyobb hajókra szükség van. Méretgazdaságosságnak köszönhetően ugyanis hatékonyan csökkenthető a szállítási költség, de ez egyben komoly működési és infrastrukturális kihívásokat jelenthet a kikötők számára. Amennyiben a kikötők üzemeltetői nem fejlesztik infrastruktúrájukat a kellő mértékben, nem lesznek képesek a Triple E flotta fogadására.

A tervek szerint az új flotta hajói Ázsia és Európa között közlekednek majd, olyan kínai kikötőket érintve, mint például Shanghai, Ningbo, vagy éppen Hongkong, ahol a működő daruk és kikötőhelyek megbirkóznak a hatalmas hajók fogadásával. Európai kikötői célállomásként Rotterdam, vagy Felixstowe jöhetnek szóba, Németországban Wilhelmshaven és Bremerhaven kikötő lesz képes a be- és a kirakodást kezelni, míg Hamburg a kapacitások bővítését tervezi.

Forrás: DHL Delivered magazin

Vissza

A szakértő válaszol

KKV Szállítás Szakértő Kérdéseivel forduljon hozzánk bizalommal! Kérdezze szakértőnket.





Tengeri és légi szállítás, vámügyintézés, szállítmánybiztosítás
A honlap sütiket használ a böngészés támogatására és egyes funkciók elérésére. A honlap további használatával hozzájárul a sütik használatához, melyekről további információt az Adatvédelem menüpont alatt talál.