ajánlatkérés

Incoterms szabályozás módosítása 2011. január elsejétől

Mit jelent az Incoterms?

A Nemzetközi Kereskedelmi Kamara (International Chamber of Commerce, ICC) által 1936-ban létrehozott Incoterms a nemzetközi kereskedelemben alkalmazandó standardokat határozza meg. Célja, hogy szabályozza az eladó és a vevő jogait a nemzetközi szállítási szerződésekben, úgynevezett klauzulák formájában. Az Incoterms nem jogszabály, azáltal lép életbe, hogy a szerződő felek elfogadják. Az Incoterms tartalmazza az eladó és a vevő kötelezettségeit, a felelősség- és kockázatvállalást. Az új Incoterms szabályozás ’Incoterms 2010’ néven 2011. január elsején lép életbe.  

Melyek a legfontosabb változások a jelenlegi szabályozáshoz képest?

  • Törölt Incoterms klauzulák: DAF, DES, DEQ és DDU
  • Bevezetett Incoterms klauzulák: DAT (Delivered at Terminal) és DAP (Delivered at Place)
  • Használat: nemzetközi és belföldi használatra (az utóbbi újdonság)

ÁLTALÁNOS MEGJEGYZÉSEK:

EXW – nincs jelentősebb változás

FCA – nincs jelentősebb változás

FOB & FAS

  • A definícióban és a szabályokban nincs jelentősebb változás.
  • A szabály már nem használja a „hajókorlát” fogalmát. Az eladónak és a vevőnek kell megállapodnia abban, hogy mikor tekintendő „fedélzetre átrakodottnak” a rakomány. Ez a szállítóeszköz és az áru típusától függően változhat.
  • Konténeres szállítmányok esetén nem javasolt ezeket a klauzulákat alkalmazni, csak olyan rakománynál, amelyet az Eladó (illetve közvetítője / fuvarozója) ténylegesen a szállítóeszközhöz kézbesít. A konténereket jelenleg kikötőbe érkezéskor kézbesítettnek tekintik, a berakodásra történő besorolásuk csak ez után következik, így ezekre nem érvényesek ezek a feltételek. Ez a szabály az FCA klauzula alkalmazását javasolja a konténeres szállítmányokra.

CFR/CIF – lásd FOB/FAS paritásokhoz fűzött megjegyzéseket. A szabály a CPT/CIP alkalmazását javasolja a konténeres szállítmányokra.

CPT/CIP – nincs jelentősebb változás

DAT – Delivered at Terminal (terminálhoz szállítva – átadás a megjelölt helyen, a vevő oldalán)

  • Az eladó akkor teljesíti a kötelezettségét, amikor a meghatározott terminálon, kikötőben, vagy célállomáson a vevő rendelkezésére bocsátja a beérkező szállítóeszközből kirakodott árut. A terminál bármilyen hely lehet, pl. rakodópart, raktár, konténerudvar, vagy közúti, vasúti vagy légi áruszállítási terminál. A megjelölt kikötőben vagy célállomáson található terminálhoz történő kiszállításig és kirakodásig az eladó visel minden kockázatot.
  • Ha a termináltól egy másik helyre történő továbbszállítás költségeit és kockázatait is az eladónak kell viselnie, akkor a DAP vagy a DDP klauzulát kell alkalmazni.
  • A DAT alkalmazása esetén az eladónak kell intéznie az exportengedélyezést, de nem feladata az importengedélyek beszerzése, a vámfizetés, illetve az import vámügyintézés.
  • Az ilyen megállapodás „érkeztetési” szerződésnek minősül, vagyis az eladónak kell gondoskodnia a szállítmány megérkezéséről. Ez E, az F és a C betűkkel kezdődő Incoterms megállapodások ezzel szemben „szállítási” szerződések, ahol az eladó csak az áru elküldéséért felel.

DAP – Delivered at Place (helyszíni kiszállítás – átadás a megjelölt helyen, a vevő oldalán)

  • Az eladó akkor teljesíti a szállítást, amikor a meghatározott célállomáson a vevő rendelkezésére bocsátja a beérkező szállítóeszközből kirakodható árut. A megjelölt helyre történő kiszállítás összes kockázatát az eladó viseli.
  • A felek eltérő megállapodása hiányában az eladó nem jogosult a szállítási szerződés alapján, az áru célállomáson történő kirakodása során felmerült esetleges költségei megtérítését követelni a vevőtől.
  • A DAP alkalmazása esetén az eladónak kell intéznie az exportengedélyezést, de nem feladata az importengedélyek beszerzése, a vámfizetés, illetve az import vámügyintézés.
  • Ha a felek úgy kívánják, hogy az eladó feladata legyen az importengedélyezés, a vámfizetés, és vámügyintézés is, akkor a DDP klauzulát kell alkalmazniuk.

DDP – nincs jelentősebb változás

Megjegyzés:

A DAF, DES és a DDU helyét várhatóan a DAP veszi át

A DEQ-t a DAT váltja fel.

 

Vissza

A szakértő válaszol

KKV Szállítás Szakértő Kérdéseivel forduljon hozzánk bizalommal! Kérdezze szakértőnket.





Tengeri és légi szállítás, vámügyintézés, szállítmánybiztosítás
A honlap sütiket használ a böngészés támogatására és egyes funkciók elérésére. A honlap további használatával hozzájárul a sütik használatához, melyekről további információt az Adatvédelem menüpont alatt talál.