ajánlatkérés

Ismét válságban a légi szállítmányozás?

A teheráru forgalom stagnálása tovább csökkenti az ágazat bevételeit

„A kapacitás túlkínálat, valamint a szigorúbb biztonsági szabályok hatályba lépésével járó többletköltségek miatt a tervezettnél jóval alacsonyabb profitot realizálhatnak az ágazat szereplői.” - figyelmeztetett Tony Tyler, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) igazgatója.

A nemzetközi szervezet vezetője szerint a légitársaságok valószínűleg mindössze 0,8%-os nettó jövedelemre számíthatnak, ami még tovább csökkenhet, amennyiben a világgazdaság növekedési üteme nem éri el a 2,4%-ot. Tyler szerint a válsághelyzet az ágazat természetes állapotává vált. “Voltak olyan rövid ideig tartó, kedvező időszakok, amikor látszólag minden jól alakult, de veszélyes lenne azt hinni, hogy ez az állapot normális. Amennyiben a világgazdasági növekedés továbbra is lassul, a légitársaságok 2012. évi adózás utáni eredményére vonatkozó, 30%-os csökkenést (4,9 milliárd dollárra) prognosztizáló IATA előrejelzések túl optimistának bizonyulhatnak.” – tette hozzá.

Tyler véleménye szerint annak ellenére, hogy az értékesítés volumene duplájára, közel 550 milliárd dollárra nőt az elmúlt tíz évben, a tíz évből hét éven keresztül folyamatosan csökkent a légi szállítmányozási ágazat jövedelme. A nyilvánosságra hozott számok szerint augusztusban a teheráru szállítás iránti kereslet 3,8 %-kal esett vissza az előző évek hasonló időszakához képest, és a csökkenés üteme több mint kétszerese a júliusinak.

A részvénypiac is tükrözi a nem túlzottan kedvező kilátásokat. A bejelentést követően az Air France-KLM részvényei 9,1%-kal, a Lufthansa papírjai 4,3%-kal, az International Consolidated Airlines részvényei 3,4%-kal estek vissza. A Lufthansa teljes évre vonatkozó profit előrejelzéseit módosította, az Air France bejelentette, hogy a veszteség elkerülésére törekszik.

“Az egyre csökkenő profitabilitás időszakát éljük.” – mondta Tyler. A nemzetközi szervezet által közölt adatok mindezt csak megerősíteni tudják, illetve felhívják a figyelmet a kockázatokra. Ha másra nem, akkor arra, hogy egyértelműen rossz időket él az ágazat. Tyler véleménye szerint a világgazdaság növekedési ütemének csökkenése mellett a légitársaságok jövedelmező működését az is veszélyezteti, hogy az Európai Unió a légi közlekedést is integrálni kívánja a világ legnagyobb szén-dioxid emisszió kereskedelmi rendszerébe. Az IATA igazgatója szerint a jövő év januárjától bevezetésre kerülő rendszer abból adódóan, hogy hatálya nem terjed ki az egész világra, további torzulást eredményezhet a piacon.

Forrás: IFW, David Badger, 2011. október 6.

Vissza

A szakértő válaszol

KKV Szállítás Szakértő Kérdéseivel forduljon hozzánk bizalommal! Kérdezze szakértőnket.





Tengeri és légi szállítás, vámügyintézés, szállítmánybiztosítás
A honlap sütiket használ a böngészés támogatására és egyes funkciók elérésére. A honlap további használatával hozzájárul a sütik használatához, melyekről további információt az Adatvédelem menüpont alatt talál.