ajánlatkérés

Lassú hajózás - az érem másik oldala

A lassú hajózást (slow steaming) a Maersk hajóstársaság vezette be először a piacon 2008-ban, ami azóta általános gyakorlattá vált a tengeri szállítmányozásban a legfontosabb kereskedelmi útvonalakon. A hajózási sebesség csökkentésének alapvető célja a rakterek és költségek megtakarítása, plusz kapacitások lekötése, továbbá a szén-dioxid kibocsátás mérséklése.

Kezdetben a lassú hajózás a hajómotor kapacitás 40%-os kihasználását (sebesség: 18 csomó) jelentette, ami mellett a CO² megtakarítás elérte szolgáltatásonként a 10%-ot, hajónként a 14%-ot.

Mivel a forgalomban lévő hajókat hagyományosan nagyobb sebességre tervezték, a hajómotor gyártók arra figyelmeztették a flotta tulajdonosokat, hogy a sebesség további csökkentése a motor meghibásodását is okozhatja.

Az ún. szuper lassú hajózást (super slow steaming) (sebesség: 14 csomó) végül tesztelték a hajóstársaságok, és bizonyossá vált számukra, hogy folyamatos ellenőrzés mellett a motor teljesítménye akár 10%-ig is csökkenthető. Az így realizált CO² megtakarítás szolgáltatásonként a 30%-ot, hajónként a 43%-ot is elérheti.

 

Motor teljesítménye

Sebesség (csomó)

Teljes kapacitás

90 %

24

Normál üzemmód

60 %

20

Lassú hajózás

40 %

18

Szuper lassú hajózás

10 %

14

Megjegyzés: 8,000 TEU közepes méretű hajó

Ez a megállapítás a hajóstársaságok számára azt jelenti, hogy rugalmasan változtathatják a flottáik sebességét. A hajómotor gyártókat pedig arra ösztönzi, hogy az ágazat és a környezet érdekében felülvizsgálják a motorok terhelésével kapcsolatban korábban megfogalmazott előírásaikat.

A rugalmasan változtatható sebesség előnyei:

  • A hajóstársaságok nagyobb mértékben tudják befolyásolni szállítmány érkezését a fix menetrend keretein belül
  • Csökken a tárolási idő és a tárolási költségek
  • Növelhető az egész ellátási lánc integritása
  • Pontosabban tervezhető az áru felvétele, a kiszállítás és a vasúti csatlakozás.

A lassú hajózás miatt ahhoz, hogy a menetrend tartható legyen az egyes szállítmányozási útvonalakon, több szolgáltatás esetében további heti egy vagy kettő járat bevonására van szükség. Bár a hajóstársaságok beruházási költségei így növekednek, még a kapacitásbővítés ellenére is összesen mintegy 30%-kal nagyobb üzemanyag megtakarítást érhetnek el, és 30%-kal csökken a CO² kibocsátás. Mivel a környezet szempontjából is kedvező hatású a lassú hajózási gyakorlat, általánosan elfogadott ágazati megoldássá válhat a közeljövőben.

Vissza

A szakértő válaszol

KKV Szállítás Szakértő Kérdéseivel forduljon hozzánk bizalommal! Kérdezze szakértőnket.





Tengeri és légi szállítás, vámügyintézés, szállítmánybiztosítás
A honlap sütiket használ a böngészés támogatására és egyes funkciók elérésére. A honlap további használatával hozzájárul a sütik használatához, melyekről további információt az Adatvédelem menüpont alatt talál.