ajánlatkérés

Messze még a teljesen papírmentes szállítmányozás

Bár minden mellette szól, a korábban megfogalmazott tervekhez képest lemaradásban van az e-freight, vagyis az elektronikus fuvarkezelés elterjedése. Az idei évre teljes papírmentességet remélt a légitársaságokat tömörítő szövetség, ezzel szemben 2013 végére a nemzetközi szállítmányoknak csak a 12,3 százalékánál sikerült ezt elérni. A légi szállítmányozás teljesítménye hatodik éve stagnál, azonban az év végi örvendetes növekedéssel talán újabb lendületet kaphat az elektronikus fuvarkezelés.

Komoly lemaradásban van a légitársaságokat tömörítő szövetség, a IATA (International Air Transport Association) elektronikus fuvarkezelési (e-freight) projektjének megvalósulása – számolt be az aircargonews.net hírportál. Mint ismert, a IATA 2007-ben indította el az e-freight programot, amelynek elsődleges célja a légi árufuvarozásban használt okmányok kiállításának és áruhoz csatolásának megszüntetése és kiváltása egy egyszerűbb, iparági szinten elfogadott, elektronikus adatcserére épülő, okmánymentes környezet létrehozásával.

A 2010-es Air Cargo Fórum alkalmával megfogalmazott elvárások szerint az egész légi szállítmányozási iparágnak az idei évre papírmentessé kellett volna válnia. Ennek elérésétől még igen messze van a szektor, az időközben módosított célszámok is csak 22 százalékban határozták meg az év végéig a papíralapú dokumentumok kiváltását az olyan szállítmányok esetében, ahol ezt a szabályozási környezet lehetővé teszi.

A papír nélküli légi teheráru-szállítás előnyei:

- csökkennek a dokumentumok feldolgozásából adódó költségek,

- csökken a tranzitidő,

- csökken a raktározás ideje és költsége,

- a küldemény feladásának helyén történő egyszeri elektronikus adatbevitelnek köszönhetően megbízható és pontos,

- nagyobb átláthatóságot biztosít,

- az elektronikus adatkezelés lehetővé teszi az áru online nyomon követését

Korábban a már módosított tervek a múlt év végéig 20 százalékban jelölték meg a papírmentes szállítmányok arányát, azonban a terv teljesítése nem sikerült maradéktalanul: decemberben csupán 12,3 százalékon állt a mutató. A folyamatos növekedés azonban megkérdőjelezhetetlen: 2012-ben 10 százalékos terv mellett 6,8 százalékot sikerült elérni. A papírmentesítés jelenlegi ütemét elnézve nagy kérdés, elérhető-e a 2015-re tervezett 45, majd a 2016-ra várt 80 százalékos szint.

Magyarország 2009 második felében csatlakozott az e-freight projekthez, a rendszer élesben 2012. november 15-én indult el, miután már 41 ország több mint 430 repülőterén sikerrel működtették azt. Bár technikailag megoldható az elektronikus fuvarkezelés alkalmazása, a forgalom nagy részének továbbítása a még mindig a hagyományos módon történik Magyarországon.

A DHL Globál Szállítmányozási Kft. is a kezdeményezés mellé állt, hiszen az e-freight fuvarkezelési módszer alkalmazása az ügyfelek számára egyértelmű és kézzelfogható előnyökkel jár. „Egy átlagos légi szállításhoz használt 30 darab papíralapú okmányt jelentősen csökkenti, hozzájárul a manapság fókuszban lévő költséghatékonysághoz, felgyorsítja az árukezelést, javítja az információáramlást, de használatával a szén-dioxid-kibocsátás mértéke is jelentősen redukálható, ami sok ügyfelünk esetében egyenesen előírás” – foglalta össze Kasznár Péter, a DHL Globál Szállítmányozási Kft. légi szállítmányozási igazgatója.

A IATA szállítmányozási vezetője, Des Vertannes szerint 2013-ben az ágazat az e-freight projekt szempontjából gyenge teljesítményt ért el, amit a szervezettől független tényezők is befolyásoltak. Az egyik a papírmentes vámkezelések lassú bevezetése több, ilyen szempontból kulcsfontosságú országban, amelyek közül kettőt emelt ki: Indiát és Kínát, ahol ugyan aláírták a papírmentes szállítást lehetővé tevő 1999-es Montreali Egyezményt, azonban továbbra is ragaszkodnak a fizikailag elérhető dokumentumokhoz a vámkezelési eljárások során.

A másik, az e-freight projekt elterjedését hátráltató tényező a globális gazdasággal és a légi szállítmányozás hatodik éve tartó stagnálásával magyarázható. A kialakult helyzetben nagy a nyomás a légitársaságok vezetőin: mindenki a lehetséges bevételek után kutat, így a beruházást igénylő fejlesztéseket inkább későbbi időpontokra halasztják.

A globális képet némileg árnyalja, és bizakodásra adhat okot 2013 novembere, amikor a légi szállítmányozás az utóbbi időszak legnagyobb növekedését produkálta. A bővülés a forgalom mellett az e-freight terén is megmutatkozott. A remények szerint a fejlődés folytatódik, így az jótékony hatással lehet az elektronikus fuvarkezelés alkalmazására is.

Vissza

A szakértő válaszol

KKV Szállítás Szakértő Kérdéseivel forduljon hozzánk bizalommal! Kérdezze szakértőnket.





Tengeri és légi szállítás, vámügyintézés, szállítmánybiztosítás
A honlap sütiket használ a böngészés támogatására és egyes funkciók elérésére. A honlap további használatával hozzájárul a sütik használatához, melyekről további információt az Adatvédelem menüpont alatt talál.