ajánlatkérés

Szélenergiát hasznosító hajók

A jövőben a tengeri szállításban is komoly szerepet kaphatnak a szélenergiát is hasznosító hajók, amelyek fejlesztése már gőzerővel folyik. A részben széllel hajtott monstrumok egyrészt könnyebben kielégítik az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásokat, másrészt lényegesen kevesebbet fogyasztanak hagyományos társaiknál – nem csoda, hogy nem menetrendszerinti fuvarozásra már most használják őket. Bár egyelőre még csak mutatóban és kísérleti jelleggel futnak a világ tengerein a szélenergiát is hasznosítani képes teherszállító hajók, húsz éven belül fel fog erősödni szerepük a vízi szállításban, mondta Póti Miklós, a DHL Global Forwarding regionális tengeri szállítmányozási igazgatója.

A szakember szerint ennek egyik oka, hogy a környezetvédelmi szabályozások igencsak megszigorodtak a közelmúltban, és a jövőben további bekeményítés várható. Másrészt a szélenergiát hasznosító hajók kevesebbet fogyasztanak, azaz jelentősen csökkenthetik üzemeltetőik üzemanyagköltségeit.

A környezetvédelmi szempontok előtérbe kerülését jelzi, hogy idén júliusban egyeztetést tartottak a témában a legnagyobb európai kikötők, Hamburg és Rotterdam vezetői. A két kikötő egységes szabályozást kíván kialakítani a tengeri hajóktól elvárt környezetvédelmi standardok terén, és ezek alapján állapítaná meg a hajóstársaságokat terhelő környezetvédelmi illetékek nagyságát.

A vezetők már akkor jelezték, hogy emelni fogják az ilyen típusú illetékeket, adta hírül a Hamburger Abendblatt. A lap emlékeztet arra, hogy a kikötők a szigor növelésével gyakorlatilag az EU egyre rigorózusabb környezetvédelmi előírásait teljesítik.

Az új kihívásokra jelenthet megoldást a brémai székhelyű Beluga hajóstársaság DHL Global Forwardinggal együtt végrehajtott fejlesztése is. A Beluga Sky Sails egy óriási siklóernyő segítségével hasznosítja a szélenergiát, mint az alábbi felvételen látható:

Póti Miklós szerint ezzel a megoldással akár félmillió dollár is megspórolható az üzemanyagszámlán egy Európa és Ázsia közötti szakaszon, éves szinten pedig 10 és 35 százalék közötti megtakarítást lehet elérni, a szélviszonyoktól függően.

A szakember úgy véli, optimális esetben az egyébként motorral is felszerelt Sky Sails tranzitideje sem hosszabb, mint egy hagyományos hajóé - legalábbis ha a takarékossági okokból egy ideje kisebb sebességgel haladó szállítókat vesszük alapul.

A Sky Sailből jelenleg kettő van üzemben a világon. Egyelőre csak egyedi, „túlsúlyos” megbízásokra vetik be őket - egyikőjük például Brazília és Európa között fuvaroz vasércet. Számuk azonban öt éven belül megsokszorozódhat, tette hozzá Póti Miklós.  

„Zöld hajók” kifejlesztésére szőnek terveket a japánok is: a NYK hajóstársaság például 2030-ig szeretné megépítené az úgynevezett „NYK Super Eco Ship” tengerjárót.

A konténerszállító hajót nagyrészt folyékony földgáz alapú üzemanyagcellák segítségével hajtják majd, emellett 31 ezer négyzetméternyi napelem révén a napenergia, nyolc vitorlával pedig a szélenergia is besegítene az előrejutásba. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor a monstrum szén-dioxid kibocsátása hetven százalékkal lesz kisebb, mint a jelenlegi dízelmeghajtású hajóké.

Wéber Balázs, MFOR

Vissza

A szakértő válaszol

KKV Szállítás Szakértő Kérdéseivel forduljon hozzánk bizalommal! Kérdezze szakértőnket.





Tengeri és légi szállítás, vámügyintézés, szállítmánybiztosítás
A honlap sütiket használ a böngészés támogatására és egyes funkciók elérésére. A honlap további használatával hozzájárul a sütik használatához, melyekről további információt az Adatvédelem menüpont alatt talál.