ajánlatkérés

Tájékoztató a 2011. január 1-jétől hatályos kínai vámszabályokról

Az import és export küldemények, valamint az export-import forgalmat bonyolító kínai cégek hatékonyabb ellenőrzése érdekében 2011. január elsejétől szigorodnak a kínai vámszabályok, amelyek valamennyi szállítmányozó vállalat, így a DHL Global Forwarding tevékenységére is érvényesek.

A VÁLTOZÁSOK RÉSZLETEI

A kínai vámszabályok változása két fő pontban foglalható össze.

Vámregisztrációs szám (“CR Number”)

Kínai import és export szállítás esetén a kínai félnek, vagy a magyar fél Kínában bejegyzett leányvállalatának ún. vámregisztrációs számot kell igényelnie a kínai Vámhatóságtól, és ezt a vámregisztrációs számot fel kell tüntetni a küldeményhez kapcsolódó fuvarlevélen, illetve a vámáru nyilatkozaton. 

Kivételt jelentenek ez alól a nem vámköteles (dokumentum) küldemények, illetve a személyes tárgyak szállítása: poggyász, illetve magánszemélytől magánszemélynek küldött csomagok (1000 CNY áruértékig).

Vámtarifaszám (“HS Code”) 

A dokumentum (nem vámköteles) küldemények kivételével minden Kínából importált, vagy oda exportált küldeményhez meg kell adni az árutípusnak megfelelő pontos vámtarifaszámot és fel kell tüntetni a vámáru nyilatkozaton, a számlán (az árumegnevezés mellett) illetve a fuvarlevélen.

MINTÁKAT ÉS REKLÁMANYAGOKAT TARTALMAZÓ KÜLDEMÉNYEKRE VONATKOZÓ ELŐÍRÁSOK

Jövőre a mintákat és reklámanyagokat tartalmazó küldemények szállítására vonatkozó vámkövetelmények is megváltoznak.

Jelenleg azok a minták és reklámanyagok, amelyek értéke nem haladja meg a  400 CNY-t, (kb. 71 US$) mentesek a vámok és adók alól.
2011. január 1-től azonban csak a maximum 50 CNY (kb. 7 US$) értékű mintákat és reklámanyagokat tartalmazó küldemények mentesülnek a vámok és adók alól. Ezen érték felett a vámmentesség megszűnik, és az áru vámtarifaszáma határozza majd meg, hogy milyen mértékű vámot és áfát kell fizetni.

A VÁLTOZÁSOK ÉLETBE LÉPÉSE ÉS VÁRHATÓ HATÁSAI

A fenti változások 2011. január 1-től lépnek életbe és várhatóan hatással lesznek a vámkezelés időtartamára, ezáltal a szállítási időre is. A DHL-nél azonban azon dolgozunk, hogy ezt a hatást minimalizáljuk.

Fontos megemlíteni, hogy a változások minden szállítmányozó és logisztikai vállalatot érintenek, amelyek Kínába, vagy Kínából biztosítanak szállítási szolgáltatásokat. 

VÁMREGISZTRÁCIÓS SZÁM IGÉNYLÉSE MAGYAR VÁLLALAT KÍNAI KÉPVISELETE ÁLTAL

Vámregisztrációs számot magyar vállalat kínai képviselete is igényelhet a kínai Vámhatóságtól.

A Kínában bejegyzett leányvállalat területi illetékességtől függően az alábbi kínai weblapokon feltüntetett előírások alapján igényelhet vámregisztrációs számot, és ezt a számot a magyar vállalat felhasználhatja szállításai során. 
            Beijing: http://beijing.customs.gov.cn/tabid/29866/Default.aspx
            Shanghai: http://shanghai.customs.gov.cn/Default.aspx?tabid=5771
            Guangzhou: http://guangzhou.customs.gov.cn/tabid/4028/Default.aspx
            Shenzhen: http://service.customs.gov.cn/default.aspx?tabid=12293
Sajnos a fenti weboldalak csak kínai nyelven érhetőek el, feltételezve azt, hogy csak a kínai fél igényelhet regisztrációs számot. A regisztrációt így mindenképpen a kinti félnek kell intéznie.

TEENDŐK ABBAN AZ ESETBEN, HA A KÍNAI PARTNER VÁLLALAT NEM IGÉNYEL VÁMREGISZTRÁCIÓS SZÁMOT

Ebben az esetben a kínai partnernek a szállítás irányától függően egy import vagy export ügynököt (IOR – Importer of Record Agent vagy EOR – Exporter of Record Agent) kell alkalmaznia a szállításhoz, és az ügynök neve és regisztrációs száma alatt kell lebonyolítani a szállítást.

A DHL segítséget nyújt a megfelelő ügynök kiválasztásában, aki a küldemény címzettje, vagy feladója lesz. Fontos, hogy a DHL által ajánlott ügynökkel az érintett kínai vállalatnak (az Ön kereskedelmi partnerének) kell szerződést kötnie, tehát nem a DHL lép szerződésbe az ügynökkel. Az ügynökkel kötött szerződést viszont el kell juttatni a DHL-nek, hogy dokumentálni tudjuk az ügynök adatait.
Fontos, hogy az import és export ügynökök kiválasztása, illetve a szerződéskötés folyamata meglehetősen hosszadalmas az erre vonatkozó kínai jogszabályok miatt, így ha kínai partnere ezt az opciót választja, akkor kérjük, a lehető leghamarabb kezdjenek el egyeztetni az ügynöki szerződés megkötéséről.

HIÁNYOS KÜLDEMÉNYADATOKKAL FELADOTT KÜLDEMÉNYEK

A DHL akkor is felveszi a küldeményt, ha a vámregisztrációs szám és/vagy a vámtarifaszám nincs megadva, ebben az esetben azonban az alábbiakkal kell számolni.

Ha a vámregisztrációs szám hiányzik, akkor a DHL kínai vámcsoportja megpróbálja kikeresni adatbázisából a kínai partner vámregisztrációs számát. Amennyiben a partner nem szerepel adatbázisunkban, akkor a kínai DHL felveszi a kapcsolatot a kínai céggel, hogy kiderítse a vámregisztrációs számot. Emiatt a küldemény vámkezelése az átlagosnál hosszabb időt vehet igénybe, amely a szállítási időt is befolyásolja.
Ha a vámtarifaszám hiányzik, akkor a DHL kínai vámcsoportja besorolja az árut és megadja annak vámtarifaszámát, a küldemény dokumentációjában feltüntetett áruleírás alapján. Amennyiben az áruleírás nem kellően pontos, a DHL kínai vámcsoportja felveszi a kapcsolatot a kínai féllel, a leírás pontosításáért. Emiatt a küldemény vámkezelése az átlagosnál hosszabb időt vehet igénybe, amely a szállítási időt is befolyásolja. 

A DHL térítésmentesen nyújt segítséget a vámregisztrációs szám és a vámtarifaszám meghatározásában.

Vissza

A szakértő válaszol

KKV Szállítás Szakértő Kérdéseivel forduljon hozzánk bizalommal! Kérdezze szakértőnket.





Tengeri és légi szállítás, vámügyintézés, szállítmánybiztosítás
A honlap sütiket használ a böngészés támogatására és egyes funkciók elérésére. A honlap további használatával hozzájárul a sütik használatához, melyekről további információt az Adatvédelem menüpont alatt talál.