ajánlatkérés

Változás az import szabályozásban 2011. január 1-től

Felkészült a DHL Global Forwarding (DGF) az új rendszer bevezetésére?

A DGF felkészült az új előírások teljesítésére. Rendszereinket úgy adaptáltuk, hogy az eleinte még a fuvarozókon keresztül történő adatszolgáltatás minden szükséges információt tartalmazzon.

Ki felel az ENS kitöltéséért?

Az ENS kitöltése alapvetően a légi- és hajóstársaságok feladata az ügyféllel közösen, bár van olyan adat, amit a DGF-nek kell megadnia.

Mikor küldi el a feladó DHL Global Forwarding iroda az ENS kitöltéséhez szükséges adatokat

Tengeri szállítmányok esetén a külföldi DGF feladó irodának legkésőbb 72 órával az áru hajóra rakodása előtt kell elküldenie a hajóstársaság felé az adatokat. A szállítmányozás módja szerinti pontos határidőket a „A” Melléklet tartalmazza. Légi szállítmányozást tekintetében jelenleg nincs változás a folyamatban.

Melyik DHL Global Forwarding iroda nyújtja be az adatokat a szállítmányozónak?

A külföldi DGF feladó iroda.

Ki bocsátja a DGF rendelkezésére a szükséges adatokat?

Az exportőr nyújtja be az adatokat a külföldi DGF feladó irodához.

Milyen adatokra van szükség?

Egyedi szállítmány azonosító, Fuvarlevél száma, Feladó, Az ENS-t töltő személy neve, Címzett, Fuvarozó, Értesítendő fél, Szállítás azonosítója, Szállítóeszköz referenciaszáma, Érkezés első állomása, Érkezés dátuma és időpontja, Szállítási útvonal országai, Berakodás helye, Kirakodás helye, Áru meghatározása, Csomagok típusa, Csomagok száma, Szállítmány azonosító, Konténerek száma, Áruféleség kódja, Bruttó tömeg, UN veszélyes áru kód, Pecsét számok, Fuvardíjak, fizetés módja, Speciális körülmények jelzése

Az ENS kitöltéséhez szükséges valamennyi adatot a DGF adja meg? 

Nem. Az ENS kitöltéséhez szükség van néhány fuvarozó specifikus adatra is, ezért a DGF a főbb légi- és hajóstársaságokkal szorosan együttműködve garantálja, hogy a fuvarozó partnereknél rendelkezésre álló és a DGF által szolgáltatott adatokkal együtt eleget tudjon tenni az új adatszolgáltatási kötelezettségnek.

Ez a szabályozás valamennyi feladóállomást érinti?

Igen.

Ez a szabályozás minden európai országot érint?

Nem. A következő országokat érinti az új szabályozás: Belga Királyság, Bolgár Köztársaság, Cseh Köztársaság, Dán Királyság (Faroe-szigetek és Grönland kivételével), Német Szövetségi Köztársaság, Észt Köztársaság, Görög Köztársaság, Spanyol Királyság, Francia Köztársaság, Ír Köztársaság, Olasz Köztársaság, Ciprusi Köztársaság, Lett Köztársaság, Litván Köztársaság, Luxemburgi Nagyhercegség, Magyar Köztársaság, Máltai Köztársaság, Holland Királyság, Osztrák Köztársaság, Lengyel Köztársaság, Portugál Köztársaság, Román Köztársaság, Szlovén Köztársaság, Szlovák Köztársaság, Finn Köztársaság, Svéd Királyság, Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága

Az ICS-ben milyen árumegnevezéseket kell használni?

Bizonyos általános árumegnevezéseket már nem fogadnak el a vámhatóságok. A vámhatóságok által elfogadott és nem elfogadott árumegnevezéseket a „B” Mellékletben találja.

Mi történik abban az esetben, ha valamilyen rendellenességet tapasztalnak a hatóságok az adott szállítmánnyal kapcsolatban?

Az EU vámhatóságok hatáskörébe tartozik annak eldöntése, hogy az áru lerakodását engedélyezik, vagy beavatkoznak.

“A” típusú kockázat = nem rakodható le az áru. Csak tengeri szállítmányokra vonatkozik.
“B” típusú kockázat = gyanús szállítmány lefoglalása az első belépési (légi vagy tengeri) kikötőben
“C” típusú kockázat = gyanús szállítmány lefoglalása a kirakodási (légi vagy tengeri) kikötőben
Az áru lefoglalását eredményezheti az elvégzett vámvizsgálat, ami időigényes és bírság fizetését vonhatja maga után. Az „A” típusú kockázat esetén a fuvarozó feladata a külföldi DGF feladó iroda értesítése.

Történt költségallokáció az ICS bevezetésére?

A DGF, valamint a légitársaságok és hajóstársaságok jelentős összegeket fordítottak arra, hogy IT rendszereiket a hatóságok előírásaival kompatibilissé tegyék. Ezen felül az új szabályoknak való megfelelés követelménye többletmunkát fog eredményezni az operációban dolgozók számára. Az adatszolgáltatási díj összege országonként központilag kerül megállapításra. Ezzel kapcsolatban területi értékesítő kollégáink adnak Önnek bővebb tájékoztatást. 

Hogyan hat az ICS bevezetése az exportőrökre?

Az eddigi ügyintézési folyamatot érintő legfontosabb változás abból adódik, hogy az ENS megfelelő kitöltéséhez szükséges információkat időben kell a fuvarozó partner rendelkezésére bocsátani, ami lerövidíti majd a várakozási időket. Figyelembe véve azt, hogy részletes áru meghatározásra van szükség, előfordulhat az is, hogy meg kell változtatni egyes folyamatokat a feladóállomásokon. Munkatársaink folyamatosan kapcsolatban állnak az exportőrökkel, hogy az átállás zökkenőmentes legyen.

Hogyan hat az ICS bevezetése az importőrökre?

Tekintettel arra, hogy a várakozási idők csökkennek, az átfutási idők növekedhetnek. Ugyanígy hatással lehet a folyamatra az, hogy a hatóságok a feladó- és a célállomáson egyaránt beavatkozhatnak. Munkatársaink kapcsolatban állnak az importőrökkel (a szállítmányt fogadó magyarországi féllel), hogy segítsenek a munkafolyamatok felülvizsgálatában, amennyiben erre szükség van. 

Hogyan tud segíteni Ön, mint a szállítmányt fogadó importőr a DHL Global Forwarding-nak?

Az adatok időben történő és pontos dokumentálása alapvető feltétel. Az európai importőröket arra kérjük, hogy gondoskodjanak az új adatszolgáltatási követelmények megismeréséről, megismertetésükről beszállító partnereikkel, és az információáramlás ennek megfelelő alakításáról. 

Kihez fordulhat Ön a kérdéseivel?

További kérdés esetén kérjük, keresse fel a DHL Global Forwarding értékesítő kollégáit.

Mi a következő lépés?

A DHL Global Forwarding a legnagyobb szoftverfejlesztő cégekkel dolgozik együtt egy olyan informatikai megoldáson, ami lehetővé teszi a jövőben, hogy a DHL, a fuvarozó partnerek közvetítése nélkül, közvetlenül a vámhatóságnak tudja továbbítani az ICS által előírt adatokat.

Vissza

A szakértő válaszol

KKV Szállítás Szakértő Kérdéseivel forduljon hozzánk bizalommal! Kérdezze szakértőnket.





Tengeri és légi szállítás, vámügyintézés, szállítmánybiztosítás
A honlap sütiket használ a böngészés támogatására és egyes funkciók elérésére. A honlap további használatával hozzájárul a sütik használatához, melyekről további információt az Adatvédelem menüpont alatt talál.