ajánlatkérés

Sajtószoba


BRICM: A növekedés mozgatórugója

Jim O’Neil a Goldman Sachs Asset Management elnöke a 2001-ben „Building Better Global Economic BRICs” címmel megjelent tanulmányban használta először a mozaikszót, ami amellett, hogy a globalizáció küszöbén álló fejlődő országokat (Brazília, Oroszország, India és Kína) fémjelzi, a világgazdasági erőviszonyok erőteljes átrendeződésnek szimbóluma lett. Gyakran Mexikót is ide sorolják, így ez az öt ország alkotja a BRICM csoportot, amely számos országban felkerült a cégek „legfontosabb tennivalók” listájára.

2015-ös stratégiája részeként a DHL cégcsoport is kiemelten kezeli az említett BRICM országokat, ahol az erőteljes gazdasági növekedésnek köszönhetően a DHL valamennyi üzletága növekvő bevételre és folyamatosan bővülő üzleti lehetőségekre tesz szert.

Cikkünkben az ötös fogatból az indiai, kínai és a mexikói gazdasági környezetet egy logisztikai szolgáltató szemszögéből mutatjuk be.

India
Robbanásszerű növekedés. Lehetőségek, amerre az ember ellát, ugyanakkor túlzottan széttöredezett piac, nem egységes jogszabályi környezet és a megfelelő infrastruktúra hiánya jellemzi az országot. A DHL a lehetőségekkel és az akadályokkal zsonglőrködve igyekszik segíteni ügyfeleinek abban, hogy megbírkózzanak a dinamikus növekedés által támasztott kihívásokkal.

Bármilyen típusú üzletről is legyen szó, egy komoly probléma a töretlen növekedés, amellyel minden piaci szereplőnek meg kell küzdenie Indiában. Példaként említhető, hogy az Indiában termékelőállítást és értékesítést is végző, nemzetközi piacon működő gyógyszeripari vállalat: a Pfizer, a kisvállalatból rendkívül gyorsan nagyvállalattá érett helyi indiai vállalat: az ITC, vagy a vegyszereket és nyersanyagokat exportáló-importáló vállalat, a Galaxy, térségenként különböző forgalmazókkal együttműködve végzi tevékenységét Indiában. Azzal, hogy disztribúciós hálózatukban több helyi céget is alkalmaznak, évről évre bonyolultabbá válik az ellátási lánc és jelentősen növekednek a költségek.

Ezek a vállalatok a DHL ügyfelei, és a cégcsoport üzletágai mindent megtesznek azért, hogy ügyfeleik logisztikai igényeit maximálisan teljesíteni tudják. A gyors ütemű gazdasági növekedés és az öregedő infrastrukturális hálózat között tátongó űrt azonban nehéz áthidalni. Egy napokban napvilágot látott tanulmány szerint az említett logisztikai kihívások az átlagos GDP növekedést 1-2%-kal fogják vissza.

Kína
Kína az igazán nagy lehetőségek hazája. A termelés fokozatosan nyugatra tevődik át, de a megfelelő munkaerő alkalmazása már kihívást jelent. A gazdasági folyamatokat is nagymértékben befolyásoló jogszabályi környezet gyakran változik. Míg néhány éve az üzleti élet Kína part menti térségeire koncentrálódott, addig napjainkban a nyugati területek rohamos fejlődését figyelhetjük meg.

Kelvin Leung, a DHL Global Forwarding csendes-óceáni térségért felelős vezetője szerint az árak emelkedésével a vállalatok egyre inkább Kína belső részeire helyezik át tevékenységüket, amit a kínai kormányzat is támogat, azzal a céllal, hogy a gazdasági feljlődés elérje az ország nyugati és északi részét is.

A megfelelő munkaerő kiválasztása és a képzett szakemberek megtartása Leung szerint azonban még mindig nehézséget jelent a Kína nyugati részén működő vállalatok számára. Az 1980-as évek végén, 1990-es évek elején született Y generációt ugyanis magas elvárások és alacsony lojalitás jellemzik. A DHL vezetősége a szakemberek megtartása érdekében karrierprogramot dolgoz ki munkavállalóinak és a fizetés mellett képzési és csereprogramokat is biztosít.

„Logisztika szempontjából több kihívással is szembe kell néznünk. Az egyik a mennyiségi előrejelzésekhez kapcsolódik.” Leung elmondása szerint a kínaihoz hasonló dinamikus piacokon akár kétszámjegyű növekedés vagy visszaesés is lehetséges viszonylag rövid időtáv alatt, emellett a természeti katasztrófától a politikai vitákig számos tényező befolyásolja a tervezést.

Az európaitól eltérő bürokratikus szabályozási rendszer is nehézséget gördít a logisztikai szolgáltatók elé. „Manapság például egyetlen külföldi cég sem rendelkezik az egész országra érvényes közúti szállításra feljogosító engedéllyel.” – mondta Leung. „A külföldi cégeknek városonként kell jelentkezniük. Számos helyi fuvarozó tevékenykedik ugyan a piacon, de ők nem minden esetben felelnek meg a külföldi cégek biztonsági előírásainak.”

Mexikó
Mexikó igen jelentős változáson esett át az elmúlt 20 évben. A 2015-ig és azt követően jósolt erőteljes, mintegy 5%-os növekedés azt mutatja, hogy végre elkérkezett a várva várt holnap. Az ország gazdasági kilátásai kedvezően alakulnak.

Húsz évvel ezelőtt öt lakóházból átlagosan egy lakóháznak csupasz föld volt a padlózata, tízből egy házban volt elektromos áram és megfelelő szenyvíz elvezetés. Napjainkban több házban van televízió (93%), mint hűtőszekrény (82%) vagy zuhanyzó (65%), és a lakosság kétharmada rendelkezik mobiltelefonnal. Mexikó rövid idő alatt alakult át, és nem is valószínű, hogy ez a töretlen lendület alábbhagy.

Mexikó Latin-Amerika második és a világ tizennegyedik legnagyobb gazdasága, amely a NAFTA (North American Free Trade Agreement) tagjaként élénk kereskedelmet folytat az Amerikai Egyesült Államokkal. Az egészséges piacgazdasági folyamatoknak, valamint az egyre erősebb vásárlóerővel rendelkező középosztálynak köszönhetően az ország mágnesként vonza a befektetőket. Az autóipari és gyógyszeripari szektorokban működő számos piacvezető szereplő telepítette legfontosabb gyártóbázisát az országba. Legyen szó gépjárműről, gyógyszerről, ruházati termékről vagy sörről, az üzlet töretlenül növekszik.

Évente közel kétmillió, ismert gépjármű típus előállításának köszönhetően, mint a Chrysler, Ford, GM, Nissan, Renault és a Volkswagen, Mexikó ma a világ tizedik legnagyobb személygépjármű gyártója. A mexikói DHL Global Forwarding ügyvezető igazgatója, Alex Granievicz szerint az autóipar lesz az ország abszolút húzóágazata, amely napjainkban is közel 18%-át teszi ki az ország termékelőállításból származó bevételének.

A DHL célja, hogy tovább tudja bővíteni ügyfélkörét a BRIMC csoportban, ezen belül is az olaj- és energiaiparban, a gyógyszeriparban valamint a high-tech szektorban. Az ügyfelek igényeinek folyamatos beruházások és innováció révén megvalósuló proaktív kiszolgálásával a DHL továbbra is a piac élén kíván járni.

2012. augusztus 15.

Vissza

A szakértő válaszol

KKV Szállítás Szakértő Kérdéseivel forduljon hozzánk bizalommal! Kérdezze szakértőnket.
Tengeri és légi szállítás, vámügyintézés, szállítmánybiztosítás
A honlap sütiket használ a böngészés támogatására és egyes funkciók elérésére. A honlap további használatával hozzájárul a sütik használatához, melyekről további információt az Adatvédelem menüpont alatt talál.