ajánlatkérés

Sajtószoba


„MIST” – A növekedési sikertörténetek következő generációja?

Mexikó, Indonézia, Dél-Korea és Törökország

A Goldman Sachs befektetőcsoport által 2001-ben bevezetett BRIC mozaikszó Brazília, Oroszország, India és Kína komoly gazdasági növekedésére összpontosította a befektetők figyelmét. A rövidítés hamar elterjedt, mivel az érintett országok látványos növekedést értek el az elkövetkező tíz évben. A BRIC szellemi atyja, Jim O’Neill újabb rövidítést alkotott: „MIST” Mexikó, Indonézia, Dél-Korea és Törökország összefoglaló elnevezése. Ez a négy legnagyobb ország a Next Eleven (következő tizenegy) csoportjában, akiktől O’Neill a gazdasági sikertörténetek következő generációját várja. Nem meglepő módon a DHL Express, Freight Forwarding és Supply Chain részlegének szállítmányai, befektetései és dolgozói létszámai is dinamikusan növekszenek ezekben az országokban.

Törökország

Törökország a világon egyedülálló módon képes volt katonai konfliktus árnyékában látványos növekedést produkálni. Az IMF adatai szerint az Irakból begyűrűző erőszak ellenére 2002 és 2011 között évente átlagosan 5,2%-kal nőtt a török gazdaság reál GDP értéke. 2012-ben lassult a növekedés, de a pénzügyi szabályozás és a költségvetési fegyelem fejlődése, a kereskedelem-orientált politika és a befektetési korlátok csökkenése több tízezer új munkahelyet teremtett, amelynek hatására Törökország a régió élenjáró gazdaságává vált.

„Törökország kiemelkedő eredményeket ért el az elmúlt 10 évben” mondta Selçuk Boztepe, a DHL délkelet-európai és közel-keleti szállítmányozási egységének vezetője. Az államadósság mindössze a gazdasági kibocsátás 40%-a, ami az európai országokhoz képest igen kedvező. A több mint egy évtizede még 100%-os infláció mára 8% alá csökkent.”

Az Európai Uniós csatlakozás eddigi elmaradása a mostani körülmények között Törökországnak kedvez, mivel így kevésbé hat ki az országra az euróövezet válsága. „A Közel-Kelet és Afrika felé fordultunk” – magyarázta Boztepe. A döntés hatása igen kedvező volt. Noha továbbra is Németország a törökök legnagyobb külkereskedelmi partnere, Irak, Szaúd-Arábia, Katar és az Egyesült Arab Emírségek súlya folyamatosan nő. Az EU-val folytatott kereskedelmi forgalom export-import részaránya a három évvel korábbi 60%-ról 45 százalékra esett vissza. A DHL szállítmányai is ezt a trendet követték.

A szíriai zavargások miatt összeomlott az arab országgal folytatott külkereskedelem, de Irak és a Közel-Kelet teherforgalmának növekedése bőven kárpótolta a veszteségért mind Törökországot, mind a DHL-t. Boztepe elmondása szerint a Törökországot szárazföldön elhagyó tehergépkocsik közel egyharmada Irakba megy. Az autó-, textil-, gyógyszer- és bútoripar fejlődésével Törökország jelentős beszállítóvá vált a régióban. A DHL Renault, Phillip Morris, Nestlé, Levi’s, IKEA és egyéb ügyfelek felé irányuló forgalma hasonlóképpen megnövekedett.

Indonézia

Indonézia, a világ legnépesebb iszlám országa komoly kihívásokat rejt: az ország mintegy 18.000 szigeten terül el, etnikai és vallási csoportjai pedig helyenként veszélyesen keverednek egymással. Ennek ellenére Indonézia gazdasága közel 6%-os átlagos növekedést ért el 2004 óta, a természeti erőforrások (pl. fa, földgáz, szén és gumi) hasznosítását célzó beruházások növekedésével pedig komoly feltörekvő piaccá vált az ország.

A DHL Supply Chain ügyvezető igazgatója, Rahim Tahir szerint az indonéz gazdaság fejlődése nem csak a természeti erőforrások kitermelésére korlátozódik. Az Unilever, a Seven-Eleven és a Nokia domináns vállalattá vált az országban, ahol a belföldi fogyasztás adja a gazdasági növekedés kétharmadát. Tavaly novemberben a Toyota bejelentette, hogy 2,7 milliárd dolláros befektetéssel kívánja kielégíteni a gépkocsik iránti növekvő keresletet Indonéziában.

A DHL Supply Chain (DSC) jelenleg több mint 140.000 négyzetméternyi raktárat üzemeltet Indonéziában az értékesítés előtti és értékesítés utáni üzleti szegmensben, és a következő öt év során 52 millió dolláros beruházással további létesítményeket tervez kialakítani Jakarta, Surabaya, Medan, Balikpapan, Cimanggis, Cikarang és Makassar városában.

A DHL Global Forwarding 40 terminált és 9 irodát működtet az országban, amelyhez 5 további csatalakozik a következő két évben. Hosszú távon a DHL komoly lehetőségeket lát a kormányzat 15 éves tervében szereplő hat kereskedelmi folyosó kialakításában. „Közös csónakban evezünk a kormányzattal” – mondta Welani Widjaja, a DHL Global Forwarding indonéziai vezetője. „Megfelelően fel kell készülnünk a növekedésre.”

Mexikó

Mexikóban szintén további növekedés várható. Gazdasági elemzők szerint a fejlődő infrastruktúra, a virágzó középosztály és a gyors ütemben csökkenő szegénységi ráta eredményeként Mexikó egy főre jutó GDP-je 2050-re elérheti Japán és Németország szintjét.

A 2008-as amerikai pénzügyi válságot követően Mexikó Latin-Amerika gazdasági növekedésének úttörőjévé vált, különösen az autóiparban. A GM és a Ford egyaránt növelte a jelenlétét az országban, a Chrysler-Fiat pedig a tolucai üzemét jelölte ki a Cinquecento típus amerikai gyártási központjának.

A DHL 1969 óta van jelen Mexikóban és mindhárom üzleti egysége vezető helyen áll az erős versenyű szállítási és árufuvarozási piacon. Daniel Pardo, a DHL Supply Chain országos vezetője szerint a Logistics Without Borders (Logisztika határok nélkül) elnevezésű program adja a DHL egyik versenyelőnyét, amely zökkenőmentes szállítást, raktározást és vámszolgáltatást valósít meg az Egyesült Államok és Mexikó közötti határ mindkét oldalán. Több mint 10.000 alkalmazottjával, 1.400 járműből álló flottájával és 800.000 négyzetméternyi raktárával a DHL nem csak vezető logisztikai szolgáltató, de jelentős vállalati erő is a közép-amerikai országban.

Dél-Korea

Csúcstechnológiájú ipari gazdaságával és az EU szintjéhez mérhető egy főre jutó GDP értékével Dél-Korea kivételes helyzetben van az MIST országok között. Az ország gazdasága exportorientált, gyártása magas hozzáadott értékű, politikai intézményrendszere érett, a DHL 2012-es globális kapcsolati rangsorában (Global Connectedness Index) pedig a 14. helyen állt – messze megelőzve a többi MIST országot. Dél-Korea lényegében már fejlett piacú gazdaság, ennek ellenére Brazíliához és Törökországhoz hasonló ütemben növekszik. A Goldman Sachs szerint lényegesen magasabb a növekedési környezeti indexe (Growth Environment Score) is, mint a BRIC és a Next Eleven országoké.

A MIST országok közül Dél-Korea rendelkezik a legkisebb belföldi piaccal, de Észak-Koreával történő egyesülése esetén 42-ről 70 millióra nőne a népessége. Gazdasági szakemberek szerint Észak-Korea olcsó szakképzett munkaereje Dél-Korea technológiájával és infrastruktúrájával párosítva ugrásszerű növekedést eredményezne. Dél-Korea kereskedelmi óriássá válását a globális márkáik (pl. Hyundai autók, Samsung okostelefonok) térhódítása is mutatja. A kereskedelmi statisztikák alapján az elmúlt 15 évben évente átlagosan 6,8%-kal nőtt az import és 11,3%-kal bővült az export.

1.150 milliárd dolláros gazdaságával Dél-Korea a DHL egyik stratégiai fókuszpontja Ázsiában. 1.100 alkalmazottjával, 922 járművével és 65 „csatlakozási pontjával” a DHL 6 millió szállítást teljesített Dél-Koreában az elmúlt évben, és a növekedési trend folytatására számít.

A növekvő jövedelemszint, a csökkenő szegénység, a jó fiskális politika és a bővülő kereskedelem egyre intenzívebben kapcsolja be a MIST országokat a világkereskedelembe, így hamarosan a BRIC országokhoz hasonlóan közismert gazdasági fogalommá válhatnak.

Vissza

A szakértő válaszol

KKV Szállítás Szakértő Kérdéseivel forduljon hozzánk bizalommal! Kérdezze szakértőnket.
Tengeri és légi szállítás, vámügyintézés, szállítmánybiztosítás
A honlap sütiket használ a böngészés támogatására és egyes funkciók elérésére. A honlap további használatával hozzájárul a sütik használatához, melyekről további információt az Adatvédelem menüpont alatt talál.