Jelenleg milyen településeken nyílik lehetősége vámkezelni a Magyarországra importáló cégeknek?
Magyarország EU csatlakozása óta bármely hazánkban működő cég szabadon választhatja meg import és export áruinak vámkezelési helyszínét. A szabályozás az összes EU tagországra kiterjed. Fontos azonban megjegyezni, hogy a vámkezelési tevékenység áthelyezése csupán a VPID (adott tagállamban kiadott azonosító) és EORI (gazdasági szereplők nemzetközi nyilvántartási azonosítója) számok beszerzését követően lehetséges.
Az EORI bevezetésére Magyarországon 2009 novemberében került sor, melynek előnye, hogy a gazdálkodónak csupán egy alkalommal kell azonosítót rendelnie az adott tagállamban, s ezt követően az az unió egész területén felhasználható.
A DHL Global Forwarding ügyfelei esetében melyek a leginkább preferált vámkezelési helyszínek? Milyen előnyökkel bír az egyik, illetve másik?
A szabad választás lehetőségétől függetlenül partnereink körében a hazai vámkezelési helyszínek a leginkább preferáltak.
Azon cégek esetében, melyek az Európai Unió szélén helyeztetik szabadforgalomba az áruikat, sokkal rugalmasabban és esetenként gyorsabban történnek a vámkezelések. Hátrányként említhető ugyanakkor a magyar vámhatóság gyakoribb utólagos ellenőrzései mellett, hogy a külföldi vámhatóságok nem minden esetben alkalmazzák pontosan a jogszabályban foglaltakat. Ennek következményeként esetenként helytelen mértékű vám és egyéb díjak (például környezetvédelmi termékdíj) kerülnek kiszabásra, melyek utólag számtalan bosszúságot okozhatnak.
Tengeri szállítmányok esetén a régióban jellemzően Bécs, Hamburg, Dunaszerdahely, Koper és Bréma, légi szállítmányok esetén Frankfurt használatos szabadforgalomba helyezésre.
Mire ajánlott figyelni a gyors és megbízható vámkezelés érdekében?
Amennyiben a gyors tranzitidő igénye a megbízható szolgáltatás követelményével párosul, úgy a magyarországi vámkezelést javaslom partnereinknek. Egy magyar gazdálkodóval kapcsolatos ügyintézés alkalmával általánosságban elmondható, hogy a magyar hatóság képes a leghatékonyabb eljárásra, esetleges hiba esetén annak leggyorsabb kiküszöbölésére, ezen túlmenően az utólagos ellenőrzéseket is a nemzeti közigazgatási és költségvetési szervek látják el.
Az adminisztratív teendőknél a legtöbb hiba az áruszámla adattartalmával, a termék pontos leírásával, valamint a vámkezelési megbízás helyes kitöltésével kapcsolatosan merül fel, érdemes ezekre odafigyelni. Ne felejtsük el, hogy a vámkezelés és az utólagos ellenőrzés is mindig a számla és a vámkezelési megbízás alapján történik.
Vámügyintézéssel kapcsolatban kérdezzen vámszakértőinktől.