A tengeri áruforgalom alakulása leginkább hullámvasúthoz hasonlítható. Néhány éve már tapasztalható volt ez a jelenség, most annyi a különbség, hogy akkor a szűkös kapacitás miatt, míg napjainkban visszafogott kapacitás mellett, a hajóstársaságok kedvezőtlen pénzügyi helyzete következtében növekednek a tengeri fuvardíjak.
A forgalom a kínai újév előtt tapasztalható enyhe csúcsidőszaki növekedést követően újra visszaesett, ezzel óriási veszteséget okozva a hajóstársaságok többségének, veszélyeztetve működésüket. A kínai újévi ünnepek idején a hajóstársaságok járatokat töröltek a Kínából Európába irányuló kereskedelmi útvonalon, amelynek következtében űr keletkezett az Európából Ázsiába irányuló forgalomban.
Március elsején valamennyi hajóstársaság igen komoly általános tarifaemelést jelentett be, amelyet április elsejétől újabb emelés követ. A több hajóstársaságot (MOL, Hapag Lloyd, NYK, OOCL, Hyundai, APL) is egyesítő szövetség megalakulásával márciusban és áprilisban a tengeri szállítmányozók piacán jelentős átrendeződésre, és április végéig kevésbé kiszámítható menetrendre kell számítani.
Az említett tényezők miatt az ázsiai forgalmat szűkösen rendelkezésre álló fuvartér, valamint a foglalás és a tervezett elhajózás között hosszabb idő jellemzi majd.