2020 elején a hajósok jelentősen csökkentették kapacitásaikat. A második negyedév végén hirtelen elkezdett növekedni a kereslet, és ez a harmadik negyedévre olyan mértékű emelkedést jelentett, hogy a piacon rendelkezésre álló hajótér már nem volt elegendő.
Konténerhiány alakult ki leginkább az ázsiai kikötőkben és elkezdődött a torlódás az USA-ban. Emellett minden idők legmagasabb díjszintjével szembesült a piac.
2021 elején azt tapasztaljuk, hogy továbbra is erős a kereslet Ázsiából és az üres konténerek hiánya komoly problémát okoz. A díjak történelmi csúcson vannak, az elhajózási menetrendek nem megbízhatóak és az USA kikötőiben kialakult torlódás miatt fennakadások tapasztalhatóak az áruforgalomban. Előrejelzéseink szerint az első negyedévben jelentős változásra nem lehet számítani.
Mi várható a kínai újév (holdújév) után?
Az erős kereslet és a COVID-19 járvány miatt bevezetett intézkedések hatására lelassult a kikötői operáció. Ennek eredményeként közel 50 hajó várakozik Los Angeles/Long Beach partjainál, ezek között több mint 30 konténerszállító vesztegel.
Ráadásul a konténerek Kínában is feltorlódhatnak a következő időszakban, mivel a kormány azon kérése ellenére, hogy az emberek lehetőség szerint tartózkodjanak az ünnepek alatti utazásoktól, a kínai sofőrök közül is sokan indulnak útnak a rokonokhoz. Ez további lassulást és áremelkedést okoz az üres konténerek megrakodási helyre történő szállításában. A helyi hatóságok egy része kötelező karantént ír elő a más tartományból érkezők számára, ezért a sofőrök kénytelenek hamarabb szabadságra menni, ha látni szeretnék családtagjaikat.
Egyelőre nem prognosztizálható a kialakult konténer- és hajótérhiány helyzet rövid távú megoldása a kínai újév után sem.
Díjak alakulása
ASPA – EURO: A konténerhiány kritikus szinten van a kínai holdújév előtt, amit csak fokoz az erős kereslet, így a díjak magas szinten maradnak.
ASPA – AMNO: A helyzet egyre súlyosabb. A holdújév előtt marad a szűk kapacitás, a minimális blank sailing sem jelent megoldást. A prémium díjak emelkedésére kell számítani, különösen az USA keleti part vonatkozásában.
EURO – AMNO: a hajóstársaságok az általános GRI mellett csúcsidőszaki felárak bevezetéséről döntöttek. Az eszközhiány továbbra is problémát jelent. A szolgáltatások iránti kereslet magas, ajánlott az időben történő foglalás.
EURO – ASPA + MEA: az Ázsiába irányuló forgalomban szűk a kapacitás valamennyi szolgáltatást illetően. Olyan súlyos a konténerhiány, hogy a hajósok a már befoglalt fuvarok lemondására kényszerülnek. A fuvardíjak továbbra is magasak, csúcsidőszaki felár van érvényben. Ausztrália és Új-Zéland tekintetében is szűkös a kapacitás és emelkednek a díjak. MEA térség esetében Ázsiához hasonló konténerhiány tapasztalható, kevés a kapacitás és a díjak is emelkedő tendenciát mutatnak.
AMNO – EURO: Kapacitás drasztikus csökkenése jellemző. Korlátozott a rendelkezésre álló hajótér. A GRI bevezetése miatt erőteljes díjszint növekedés tapasztalható.
Gazdasági kilátások és a kereslet alakulása
EURÓPA: a COVID-19 járvány felerősödése és a szigorú korlátozó intézkedések szélesebb körben történő alkalmazása a nyugat-európai országok többségében a recesszió második hullámát idézheti elő, ami azonban nem lesz olyan nagymértékű, mint 2020 első félévében. Tavasztól a fogyasztói kereslet hirtelen növekedésére lehet számítani. 2021-ben a vakcináció felgyorsítja majd a gazdaságok újranyitását, de a piaci növekedési elvárások túlságosan optimistának tűnnek.
AMERIKA: Magasabb téli COVID-19 fertőzöttségi csúcsot feltételezve az USA-ban, gazdaságélénkítő intézkedések hiányában a reál GDP az első negyedévben 2%-kal, a tényleges személyes fogyasztásra szánt kiadások 5%-kal csökkenhetnek. Az év második felében a sikeres oltási kampánynak köszönhetően jelentősen javulhatnak ezek a mutatók. A jelenlegi előrejelzések szerint még gazdaságélénkítő intézkedésekkel is gyengébben alakulhat a reál GDP növekedése az első félévben, mint 2021 második félévében.
ÁZSIA: A japán reál GDP 2020-as 5,5%-os visszaesése után 2021-ben 2,3%-os növekedést prognosztizálnak. Ez az előrejelzés már számol a koronavírusos esetek megugrása miatt tavaly decemberben kihirdetett vészhelyzet negatív gazdasági hatásaival.
A havi adatok szerint a kínai gazdaság bővülése 2020-ban végig töretlen maradt. Az ipari termelés decemberben 7,3 %-kal nőtt az év hasonló időszakához képest, a szolgáltató szektor teljesítménye 7,7%-kal erősödött. Mindkét terület felülmúlta a 2019-es, pandémia előtti éves növekedési ütemet. A kiskereskedelmi forgalom 4,6%-ra esett vissza decemberben a novemberi 5% után a koronavírus esetszámok regionális növekedése miatt hozott intézkedések hatására.
LATIN-AMERIKA: Guyana kivételével valamennyi ország gazdasága recesszióba fordult 2020-ban a koronavírus-járvány visszaszorítására bevezetett korlátozások és lezárások következtében. Guyana az olajnak köszönheti a növekedést, ugyanis 2020-ban sikerült nagyobb mennyiségben is felszínre hozni. A régióban a legjelentősebb csökkenés a fogyasztásban következett be, de a beruházások is visszaestek és továbbra is csökkentést mutatnak.
Mire számíthatunk 2021-ben?
A kapacitáshiány végigkíséri az első félévet. A hajósok továbbra is erősen kontrollálják a rendelkezésre álló fuvarteret és további flottabővítés is csak tavasz környékén várható. A második negyedévtől a kereslet csökkenésére számítunk és a díjak magas szintje sem változik.
Ezzel kialakul az új norma a tengeri szállítmányozási piacon, ami szerint a rendelkezésre álló kapacitást a hajósok szorosan tartják és alakítják az igényekhez igazodva. Az elhajózási menetrendek bizonytalanabbá válhatnak és a tranzitidőket rugalmasan kell kezelni a jövőben. A pontos erőjelzés hiánya azonban az ellátási láncokban is fennakadásokat okozhat.
Forrás: DHL Global Forwarding, Ocean Freight Market Update, February