Kína október elsején ünnepli a Kínai Népköztársaság megalakulásának (1949) évfordulóját. Ez Kína legfontosabb állami ünnepe. A holdújévi ünnephez hasonlóan szinte minden vállalat és gyár bezár egy hétre (október 1-8.), ami jelentős fennakadást okoz a tengeri áruszállításban.
Szakembereink összefoglalták, mivel kell tisztában lennünk az évnek igen egyedülálló időszakában.
Miért érinti az ún. Aranyhét a tengeri szállítást?
Bár a kikötők működnek és a vámirodák is nyitva tartanak, az egyhetes ünnep alatt leállnak a kínai gyárak, ami kétségtelenül hatással van a raktározást minimalizáló, „just-in-time” ellátási láncokra és általában a logisztikai folyamatokra.
A DHL Global Forwarding irodái ügyeleti rendszerben működnek az ünnep alatt, hogy biztosítva legyen a sürgős szállítások bonyolítása. Felhívjuk azonban arra a figyelmet, hogy az ünnepek miatt csökkentett létszámmal dolgoznak Kínában a tengeri szállítás szereplői is (vámosok, kikötői munkások), így ebben az időszakban fennakadásokra kell számítani a tengeri árulogisztikában.
Az októberi ún. Aranyhét (Golden Week) már nem ismeretlen fogalom a hajósok számára, és az évek során alkalmazkodtak hozzá: igyekeznek az ünnepek előtt egy héttel kihajózni a szállítmányokkal, ami jelentősen megnöveli a hajótér iránti keresletet, ezt az Aranyhét előtti rohamnak is nevezik.
Miért alakul ki torlódás az egyhetes ünnep előtt?
Az Aranyhét által előidézett fennakadások már jóval korábban jelentkeznek. Az ünnepek előtti jelentős volumennövekedés minden évben október elseje előtt két vagy három héttel tapasztalható.
A hajóstársaságok két alapvető tényező miatt is kereszttűzben érezhetik magukat:
- A fent említett gyárbezárások miatt a gyártók igyekeznek ügyfeleik igényeit az egyhetes szünet előtt kielégíteni.
- Az Aranyhét előtti időszak hozzájárul a tengeren szállított árumennyiség Karácsony előtt már megszokott igen jelentős megugrásához. Mint tudjuk, a karácsonyi időszak korán kezdődik a tengeri szállítmányozásban!
Ez a roham nem csak a hajóstársaságok működését és a termékgyártást érinti, mert minden egyéb logisztikai tevékenység, beleértve az áruszállítást is, már az ünnepek előtt 2-3 héttel eléri kapacitásainak tetőpontját, és ez az állapot az ünnepek után is fennmarad még néhány napig.
Ha nem szállít Kínából, miért van hatással az Aranyhét az Ön vállalkozására is?
A mennyiségek jelentős növekedése ebben az időszakban nem feltétlenül érzékelhető más délkelet-ázsiai országban. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy az egyhetes ünnep következményeit egyáltalán nem érzékelik.
A fuvartér iránt megnövekedett kereslet az Aranyhetet megelőző időszakban, valamint az ünnepek után feltorlódott árumennyiség Ázsiában és a csendes-óceáni térségben érinti a fontosabb szolgáltatásokat. A hajóstársaságok több kapacitást allokálnak a kínai szállítások teljesítéséhez, ami miatt más vonalon lehet szűk a rendelkezésre álló fuvartér. A többi ország nem tehet mást, várhat, amíg az említett torlódás megszűnik.
A délkelet-ázsiai országokban valamennyi hajóstársaságnál augusztus közepétől egészen szeptember végéig konténerhiánnyal kell számolni. Ráadásul a fuvardíjak az USA desztinációkra rekordszintet érnek el.
Aranyhét 2020-ban: COVID-19 nem lassítja a volumen növekedését
Ellentétben azzal, amit logikusnak gondolnánk, a koronavírus-járvány csak tovább fokozza a mennyiség meredek felfutását és a kihívásokat a megnövekedett volumenek kezelése kapcsán. Mivel a kínai exportpiacok hosszú ideig voltak lezárás alatt, a kimerített készletek feltöltése iránti igény továbbra is fennáll az Amerikai Egyesült Államokban, Európában és Ausztráliában.
Várakozásaink szerint ez a kereslet magas szinten marad az Aranyhét előtti időszakban és csak korlátozott mértékben esik majd vissza az egyhetes szünet ideje alatt. Amikor az Aranyhét véget ér, a nyugati piacok karácsonyi időszakot megelőző igényeinek kielégítése miatt a kereslet továbbra sem fog csökkenni.