A nagyobb hajóstársaságokat is érinti az ázsiai kikötőkben tapasztalható konténerhiány, elsősorban a 40 lábas konténerek elérhetősége jelent gondot Kínában. A hajóstársaságok egy része valamennyi kínai kikötőben küzd ezzel a problémával, mások csak egyes kikötők esetében tapasztalják.
A The Loadstar beszámolója szerint napvilágot látott olyan vélemény is a piacon, hogy a konténerek rendelkezésre állása leginkább attól függ, hogy ki tud és hajlandó többet fizetni, amit talán az is erősített, hogy van olyan vonal, ahol elsőbbségi díj került bevezetésre.
Több hajós is korlátozásokhoz folyamodott az üres konténerek átadása kapcsán. A Hapag-Lloyd például a hajó kikötőbe érkezése előtt nyolc nappal adja ki az üres konténereket a kínai depókon.
A meglepően erős kereslet mellett, különösen a csendes-óceáni forgalomban úgy látszik, hogy a hagyományos holtszezonban is probléma lesz a konténerhiány a kínai aranyhetet követő időszak után, és nem igazán számíthatunk javulásra.
A hajósok azonban nagy erőkkel dolgoznak azon, hogy megoldják az ázsiai helyzetet azáltal, hogy a lehető legtöbb konténert helyezik át a nehézséggel küzdő régióba.
Mindemellett a másodlagos kereskedelmi vonalakon is, mint Latin-Amerika és Afrika, ahol a 20 lábas konténerek a legelterjedtebbek, egyre nagyobb kihívást jelent a konténerek elérhetősége.
Egyes útvonalakon, például Ázsia és az USA nyugati partja között számított rekord magas fuvardíjak mellett csak fokozza a helyzetet az ázsiai konténerhiány. A hajóstársaságok díjakat is emelnek, mint például Európában a terminálokon felszámított kezelési költséget.
A hajósok helyzete sem könnyű és szólnak érvek természetesen a társaságok intézkedései mellett is, hiszen olyan mértékű kereslet mutatkozik Ázsiából, ami felülír minden előrejelzést és előzetes várakozást, amíg a koronavírus-járvány tombol tovább.
Forrás: The Loadstar