A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) jelentése szerint márciusban a globális teheráru mennyisége (tonna-km) csekély 1,6%-os növekedést mutatott a februárban mért közel 12,2 %-os növekedéshez képest az előző év hasonló időszakával összehasonlítva.
A februári teljesítményre hatással volt a Kínai Holdújév, valamint a kikötői sztrájk az USA nyugati partjainál.
Az első negyedév összesített adatai szerint 5,3 %-os bővülés jellemezte a légi szállítmányozási piacot, összhangban a globális gazdasági trendekkel, ami kicsit magasabb a IATA decemberi előrejelzése szerint várt növekedésnél.
A Szövetség főigazgatója és vezérigazgatója, Tony Tyler elmondta, hogy a légi teheráru szállítást biztos, de kevésbé látványos növekedési trend jellemzi, és ma még kevés jel mutat arra, hogy az év hátralévő részében erőteljesebb bővülés következne.
Tyler a nemzetközi kereskedelmet korlátozó intézkedések feloldására is felhívta a figyelmet: „A légi teheráru piac alacsonyabb sebességi fokozatra kapcsolt. A világpiac és a légi teheráru volumen továbbra is növekedést mutat az ipari termelés növekedésével megegyező ütemben. A kereskedelmi korlátok WTO megállapodás szerinti feloldása sokkal nagyobb és régen várt lökést adna a gazdaságnak.”
A regionális növekedés változatos képet mutat. A latin-amerikai és európai légitársaságok visszaesésről, a közel-keleti fuvarozók 10,6%-os növekedésről számoltak be, ami elsősorban a hálózat és a kapacitás bővítésének köszönhető.
Az ázsiai-csendes-óceáni térségben az árumennyiség 0,2%-os növekedése a februári 20,5 %-os bővüléshez képest meredek visszaesést mutat a már említett Holdújév és a nyugati parti kikötői sztrájk következményeként.
Az észak-amerikai légitársaságok 0,8%-os növekedésről, a latin-amerikai fuvarozók 6,4%-os csökkenésről számoltak be, amit elsősorban Brazília és Argentína gazdasági nehézségei okoztak, valamint az, hogy a regionális kereskedelmi aktivitás még nem realizálódott a légi szállítás iránti keresletben. Az afrikai légitársaságok 2,4%-os növekedést jeleztek.
Az európai légitársaságok márciusban a volumen 2,4%-os csökkenésével számoltak. Magyarországon a márciusi, illetve a 12 havi gördülő adatok alapján a légi teheráru mennyisége 10%-kal esett vissza az előző év hasonló időszakával összehasonlítva.
2015. május 5.
Forrás: aircargonews / CASS